Vznášedlo TF-X létá za pomocí překlopných motorů – nahoru jde jako vrtulník, dopředu letí jako letadlo

Myšlenka na vznášedlo nedá spát mnoha firmám a technikům, ale povětšinou jde jen o velmi smělé plány. Terrafugia, sídlící ve Woburn v Massachusetts, má však za sebou skutečné testovací lety s prvním i druhým prototypem. Pokračuje kompletním testováním druhého prototypu a nic už nebrání jeho brzkému uvedení na trh.

Stejně jako jejich první vznášedlo, dá se i FT-X řídit po zemi jako auto a pak může prakticky kolmo vyletět vzhůru. Nepotřebuje tedy žádnou vzletovou nebo přistávací dráhu. Můžete ho parkovat na střeše kanceláře nebo na parkovišti u paneláku. Když bude pod střechou, prostě s ním popojedete a namíříte si to k nebi.

Tohle všechno zvládne díky překlopným motorům, jaké můžete vidět třeba u vojenského V-22 Osprey. Za pomocí otočných rotorů startuje kolmo jako vrtulník, ale ve vzduchu se rotory překlopí a vznášedlo letí dopředu jako klasické letadlo.

Když se létajícímu autíčku vybijí baterky, nabijete ho klidně z elektrické zásuvky

Ale vznášedlo TF-X je ještě mnohem rafinovanější. Běží totiž na hybridní pohon. Rotory jsou poháněny elektromotory a start i přistání zajišťují li-ion baterie. Protože nemají takovou kapacitu, aby vydržely po celý let, listy rotorů se po dosažení určité rychlosti sklopí a všechnu práci převezme vrtule.

Tu už pohání úplně klasický spalovací motor, díky kterému může vznášedlo dosáhnout až 320 km/hod a uletět až 800 km. Během letu pak motor dobíjí baterie, takže se nemusíte bát, že nebude z čeho přistát. Anebo svého miláčka prostě zapojíte do elektrické zásuvky, abyste ho dobili.

Jakmile vznášedlo dosedne na zem, křídla se složí a je z něho auto. Není sice stavěné na zběsilé jízdy po dálnicích, ale pár kilometrů ujede a zaparkovat s ním taky zvládnete.

Takové vozítko musí samozřejmě obsahovat ochranné prvky a mechanismy. Pro extrémně vážné situace ve vzduchu je vybaveno padákovým systémem a zbytek problémů na zemi i ve vzduchu za vás vyřeší autopilot.

Vznášedlo si budeme moci koupit už za dva, nejpozději za tři roky

Jakkoliv to zní lákavě, přece jen nebude toto vznášedlo pro každého. Kromě poměrně vysoké ceny kolem 280 000 dolarů budeme totiž k jeho řízení potřebovat i pilotní licenci.

U prvního prototypu firma Terrafugia doufala, že půjde na trh už v roce 2009. Došlo však ke změně koncepce a proto i vývoji druhého prototypu. Teď se staví vznášedla pro sadu crash testů, a pokud dobře dopadnou, mělo by se TF-X objevit na trhu už v roce 2015, nejpozději 2016.

Viceprezident pro rozvoj obchodu v Terrafugii, Richard Gersh, komentoval nápad vyrábět vznášedla slovy: „Cítili jsme, že je čas podělit se o svou vizi budoucnosti. A pokud nezačneme dnes, nikdy se to už nestane.“