Všichni někdy zažíváme pocit, že máme plnou hlavu myšlenek a nevíme, jak se jich zbavit nebo je utišit. Jindy se nám naše myšlenky nelíbí, jsou negativní, sebedestruktivní a točíme se v kruhu. Naše mysl je rozhodně důležitou součástí nás samých, ale neměla by nás ovládat. Kontrola myšlení je nezbytnou dovedností pro život, o to víc v dnešní hektické době, která na nás klade vysoké nároky v mnoha oblastech života.

Jestliže svou mysl neovládáme, často máme pocit chaosu a neklidu z nespočtu myšlenek, které se nám honí hlavou, nebo z jejich obsahu, můžeme si pomoci několika způsoby, jak v mysli nastolit větší klid a pohodu. Jedním z nich je vyhledat pomoc psychoterapeuta, odborníka, který s vámi nehledá příčiny proč se to děje, ale pomáhá vám hledat podněty, které vám pomohou najít nové vzorce smýšlení, chování a zaměří se na nalezení vašich silných zdrojů a možnost pozitivní změny.

Další metodou pro nalezení většího klidu a probuzení v sobě skryté energie, je bezpochyby meditace. Pod tímto pojmem si však nemusíme představovat pouze jogína v lotosovém sedu, který zjevně našel vnitřní klid a nic jej nerozhází. Meditaci obvykle chápeme jako stav bez myšlenek. Pro většinu lidí je však lépe uchopitelné pojetí meditace jako zaměření se na jeden bod, jednu činnost. Představte si tedy, že kdykoliv děláte určitou činnost v plném soustředění, ve skutečnosti meditujete. Když se stoprocentně zaměříme v jedné chvíli na jednu věc, neskutečně se nám uleví a odpadá pocit tíže z toho, co nás ještě čeká.

Zajímavý způsob třídění našich myšlenek představují myšlenkové mapy. Už jste o nich slyšeli? Jedná se ve své podstatě o grafické uspořádání myšlenek, učiva a vlastně čehokoliv, co chcete přenést z hlavy na papír, pomocí klíčových slov. K jednotlivým slovům si můžeme kreslit obrázky, různé symboly a používat barvy.

Zřejmě znáte ten úlevný pocit, který máte, když si své myšlenky „hodíte“ na papír nebo se někomu vypovídáte. V hlavě se uvolní místo a vy se snáze pustíte do nové činnosti. Velká výhoda myšlenkových map spočívá v tom, že v nich informace vidíme přehledně a v širších souvislostech. Když své myšlenky uvidíte černé na bílém, možná si budete schopni lépe uvědomit vzájemný vztah mezi myšlenkami a tím, jak se cítíte. Dalším krokem je své myšlenky a myšlenkové vzorce začít měnit, o tom ale někdy příště.

Related Posts