Překvapení v historii trička – co jste o něm ani netušili?

První trička vznikla v roce 1913, kdy se staly součástí uniformy posádky amerických ponorek. V horkém a stísněném pracovním prostředí bylo úlevou mít na sobě lehký kus oděvu, který se snadno přizpůsobil pohybu. Zbytek americké armády také rychle objevil praktičnost triček a ty se staly standardním vojenským oděvem. V roce 1920 už bylo „T-shirt“ uvedeno jako oficiální slovo v Merriam-Webster slovníku.

Od spodního prádla k sexy „vohozu“

Do roku 1944 se tričko stalo neoficiální uniformou všech, kdo vykonávali těžkou práci – od farmářů přes dělníky a mechaniky až k horníkům. Masově rozšířenými se ale staly až o sedm let později, kdy je proslavil sexy Marlon Brando ve filmu Tramvaj do stanice Touha. Svým ležérním vzhledem okouzlil miliony teenagerů. Každý mladý muž chtěl vypadat jako on a prodeje triček stouply do závratných výšin – do konce roku po uvedení filmu se jich prodalo za neuvěřitelných 18 milionů dolarů.

První potisk na tričko, o kterém víme, se zrodil v roce 1942. Bylo to tričko školy pro vojenské piloty, jehož fotka se 13. července objevila na obalu časopisu LIFE. Myšlenku potisku na trička ve velkém ale realizovala až miamská společnost Tropic Togs o osm let později. Domluvila se se studiem Disney a první vtipná trička s Mikymausem bylo na světě. Tropic Togs tisklo obrázky disneyovských postaviček spolu s názvy floridských resortů a propagovalo tak jak filmy studia Disney, tak místní turistický ruch.

V šedesátých letech se na tričkách k Mickeymu a jeho přátelům přidaly i rockové skupiny. Vlastní potisk získal přebal alba „Tongue and lips“ od Rolling Stones, vznikla i trička s motivem přebalů alb skupin Pink Floyd či Grateful Dead. Díky rockovým a koncertním tričkům začal obrovský rozmach potisků na trička, který pokračuje dodnes.

Batikovaná trička – symbol hippies? Ne, reklama!

V roce 1969 se v Americe objevila batikovaná trička a stala se jedním ze symbolů hnutí hippies. Nedošlo k tomu ale náhodou. Vznikly totiž jako geniální marketingový tah firmy Rit, která se zabývala barvením látek. Don Price, její manažer, nechal nabatikovat stovky triček a rozdal je mezi účastníky Music and Art Festivalu ve Woodstocku. Psychedelicky barevná trička získala okamžitou oblibu a hnutí hippies je přijalo za své.

O osm let později se proslavil další typ triček, který vznikl díky marketingové kampani. Stát New York totiž hledal způsob, jak se víc zalíbit turistům a najal si na to reklamní agenturu Wells Rich Greene. Zrodila se trička I Heart New York, která se okamžitě stala hitem mezi turisty. Další města se k tomuto trendu brzy přidala, a dodnes na tento motiv vznikají nekonečné variace – a zdaleka všechny se netýkají měst. Tričkem můžete vyjádřit lásku k čemukoliv od vaší drahé polovičky přes oblíbené jídlo či hudební styl až po knihy.

Příchod internetu pro trička s potiskem znamenal začátek nové éry. Začaly se na nihc objevovat internetové memy, hlášky ze seriálů (například slavné tričko Rock Paper Scissors Lizard Spock, které odkazuje na hru ze seriálu Big Bang Theory), oblíbené motivy se rychle šířily a díky e-shopům můžete vyhledat a koupit tričko, které se vám líbí, během pár kliknutí. Můžete si vybrat z nepřeberného množství motivů – můžete najít vtipná trička, rebelská, geek trička… prostě všechno, po čem vaše srdce touží.

Tričko se během jednoho století z praktického pracovního oděvu stalo prostorem pro sebevyjádření, umění, i designovým artiklem. A jeho vývoj stale pokračuje. V posledních letech se objevila trička, která svítí, hrají hudbu a zobrazí i váš Facebookový status. Kdo ví, čím nás ještě v budoucnu překvapí?